Vilja och Älsklingen var ju på BVC igår för lite vägning och så. Jag har tyckt att hon har börjat kännas väldigt tung det senaste och det är inte konstigt att jag har tyckt det. Min lilla kråka har gått upp 680 gram på 10 dagar och nu börjar hon närma sig 5 kilos sträcket, nu väger hon 4860 gram.
Hon väger nu dubbelt så mycket som hon gjorde när hon föddes, så liten och skör hon kändes då.
Nu känns hon jätte stor, det är små veck och valkar över allt, min goa lilla knubbis!!
Det är inget fel på hennes aptit i alla fall, hon är ett riktigt litet matvrak. Hon äter med ca 1½-2 timmars mellanrum under hela dygnet, till kvällen verkar det som att hon kräver lite mer i matväg och vi har så smått börjat ge lite ersättning till kvällsmålet.. Vi har inte riktigt kommit in i det än men det kommer.
Det känns så skönt att allt har gått så bra med Vilja trots att hon är född sex veckor för tidigt, hon har under hela tiden haft god aptit och gått upp fint i vikt hela tiden.
Tänker ofta på dom andra som låg på samma rum som Vilja som var så mycket mindre och sämre. Dom låg på värmebäddar och var uppkopplade hela tiden med olika slangar och fick mycket mediciner.
Men kände sig nästan lite dum när Vilja var så stor och behövde inte ens vara uppkopplad och låg i en helt vanlig säng. Men bara för att Vilja var såpass bra så betyder det ju inte att våran resa var mindre svår för det. Det är alltid svårt och jobbigt att se sitt älskade barn ha nålar i händerna, ha en sond osv.
Därför är man så glad varje gång man kommer från BVC och hon har gått upp så mycket i vikt!! =)





Mammas lilla goa knubbotjej <3<3<3


11 kommentarer

Mamma till William & bebis i magen

31 May 2011 16:10

God eftermiddag.De små växer så snabbt..för snabbt..Söt sommar klänning du har på henne..kram

Mamma till William & bebis i magen

31 May 2011 16:16

Ja man märker det så snabbt efter vissa månader..Ser bara hur stor min lilla grabb börjar blir..Näsa månad är han 1 år och 6 månader..tyckte inte det var så länge sedan han tittade ut _)kram

Josefine

31 May 2011 16:24

Men åh, då är dom ju födda på samma dag!! Vad häftigt :) oj, 6 veckor tidig dessutom, då kan hon inte varit stor? :)

Linda

31 May 2011 16:30

Hej! Känner igen det där. Vår son föddes i vecka 33+5 och låg på neo i nio dagar. Han mådde oxå bra från start även om han bara vägde 2250 g o var 43 cm lång. Han gick oxå snabbt upp i vikt och det kändes otroligt bra. Han var vårt första barn och man hade inte föreställt att när man skulle få barn att det skulle bli så som det blev. Roligt att det går så bra för er och lilla Vilja.=)

Angelica - Mamma till Moa <3

31 May 2011 19:04

Wow hon måste verkligen ha varit pytteliten att hålla i när hon var nyfödd! Jag tyckte de va lite småläskigt att hålla Moa de första gångerna för hon va så liten, men hon vägde 4700 vid födsel. Kan inte ens tänka mig hur liten er tjej va! Så sött!:)

Madeleine - Mamma till Lova - Oslo

31 May 2011 20:27

Ja men det tror jag absolut! Mina bristningar har blivit mycket ljusare överallt och med lite sol och så i sommar kommer det nog bli ännu bättre :)

Malin

31 May 2011 20:45

Svar till Linda: Jag fick ju värsta chocken när mitt vatten gick när jag var i v 33+4. Som du säger det var inte riktigt så man hade föreställt sig allt när man skulle få sitt första barn. I början kände jag mig lite snuvad på dom där sex veckorna som jag trodde jag hade kvar tills man skulle få se sin lilla bebis och kunde verkligen sakna min kula på magen... Hur gammal är din son nu?

Josefine

31 May 2011 20:56

Jaha okej men vad skönt ändå! Måste ha varit en riktig lättnad alltså! Vi gjorde också några tillväxtkontroller då Alva bara vägde 2850 gram fast att jag gick en dag över tiden :) ja, jag såg att du också bor i Göteborg! Jag födde på mölndal, vart var ni någonstans?

Linda

31 May 2011 21:15

Mitt vatten gick oxå i v.33+4 o som du säger var det värsta chocken. Man fattade inte riktigt vad som hände. Han fyller 4 i november och man kan inte tro att han är född 6 veckor förtidigt.=) Kände mig oxå lite snuvad i början men tycker, med tanke på allt gick bra, att det var rätt skönt ändå. Hade foglossning under graviditeten som inte är så kul, som du vet själv. Har gått igenom ytterligare en graviditet som slutade i v.39+0 och jag kan säga att det var väldigt tungt i slutet. Hade även här foglossning som var ändå värre en första gången. Hade kryckor att gå med som du har nu.Inte roligt så jag tycker verkligen synd om dig. Hoppas att du snart mår bättre.=)

Malin

31 May 2011 21:35

Svar till Linda: den där förbaskade foglossningen är inte rolig att ha och göra med!!! Jag har ju haft rejäl otur att min blev 10 gånger värre efteråt.. men nu verkar det som att det är på väg tillbaka, har gjort jätte framsteg dom senaste dagarna... Men tyvärr så vågar jag nog inte skaffa fler barn tack vare detta och även lite rädsla för att få ett för tidigt fött barn igen.

Kul att det har gått så bra för din lilla kille och att han mår så bra!! =)

Mamma till William & bebis i magen

01 Jun 2011 07:53

Godmorgon gumman...

Tyvärr går tiden allt för snabbt med de små.Men det är så skoj att se hur de utvecklas..Hoppas att ni får en skön onsdag.kram

Kommentera

Publiceras ej