Det är mycket regler när det gäller bröllop.
Det är inte bara regler som brudparet ska tänka på, gästerna har en rad saker som dom ska tänka på med.
Det är tex etiketts regler vid middagsbordet.
Du ska alltid skåla.
När du lämnar bordet så ska du inte lägga servetten på bordet utan på stolen
Du ska inte gå ifrån bordet om inte värdparet har planerat för paus.

Nu är det ju inte jag som ska gifta mig men jag ska däremot vara gäst på ett bröllop i sommar.
Självklart måste jag vara påläst om vad som gäller vid ett bröllop, man vill ju inte göra bort sig ;)
Det jag tycker är krångligt är vad man ska ha på sig.
Nu står det en angiven klädsel i våran inbjudan: Kavaj
Det jag tycker är klurigt är: vad är en okej längd på klänningen när dresscoden är kavaj?
Nu har jag kollat upp detta, så nu blir det inga pinsamma misstag på den fronten =)



Angiven klädsel
Bär mannen
Bär damen

Frack
Högtidsdräkt
Ingenting alls

Frack, uniform eller finare folkdräkt.
Lång galaklänning eller
finare folkdräkt. "Mycket nedtill och lite upptill".

Smoking
Black Tie

Smoking
Lång eller kort aftonklänning som antingen är baraxlad eller långärmad.

Mörk kostym

Om det står "Mörk kostym" gäller alltid mörk färg, som
anses mer elegant.
Lång klänning eller
kort elegant klänning.

Kavaj

Kostym

Mörk kostym, men ljus kostym går bra under sommaren. Valfri elegant klädsel,
tex: dräkt eller kort klänning.Ibland även elegantare långbyxor.


Hitta denna mallen på Bröllopstorget
Du kan hitta allt på den sidan och där står allt du behöver veta.



Pöss!!!

1 kommentarer

Astrid Forsberg

31 May 2010 13:07

Hej min lilla goa Malin.Tack för en trevlig dag.Var tvungen att besöka doktorn i morse.Ingen inf.ingen feber,men ett rev ben som med all sannolikhet var av är bara äta Alvedon för att lindra värken som är värre än i går,skickar en remiss till röntgen.Än en gång tack för en trevlig dag.Kram Mormor

Kommentera

Publiceras ej